Sådan hjælper du andre med at skifte til MitID
Afspilningshastighed:
Hvordan kan jeg hjælpe andre med at skifte til MitID?
Hvis du selv har MitID-appen, kan du hjælpe andre med at blive oprettet, hvis de har et gyldigt dansk pas (eller grønlandsk eller færøsk pas).
Sådan gør du:
- Åbn din MitID-app.
- Klik på det lille tandhjul i øverste venstre hjørne.
- Vælg ”Opret MitID”.
- Følg de 4 trin i vejledningen herunder at scanne og aflæse chippen i passet hos den, du hjælper. Undervejs kan du se en video som viser, hvordan du scanner koden i passet.
Efter oprettelsen skal den, du hjælper, aktivere MitID-appen på sin egen telefon. Hvis personen ikke allerede har app’en, så start med at downloade app’en.
Hvor kan min pårørende få hjælp til MitID?
Banken
Din bank er ansvarlig for at hjælpe med at skifte til MitID. Du kan se telefonnummeret til alle bankers MitID-support her (åbner i et nyt vindue på mitid.dk.
Borgerservice
Der er hjælp at hente hos Borgerservice i kommunen. Du kan hjælpe ved at tage med på Borgerservice. De fleste steder skal der bestilles tid.
Husk at medbringe legitimation.
Find kontaktoplysninger til borgerservice i hver kommune her (åbner i et nyt vindue på borger.dk.
Hvordan hjælper jeg en pårørende, som ikke er i stand til at bruge MitID?
Hvis du eller din pårørende ikke kan bruge digital selvbetjening, er der mulighed for at give en digital fuldmagt.
Med en digital fuldmagt giver du adgang til, at en anden kan handle på dine vegne i en eller flere offentlige, digitale løsninger. Du vælger selv, hvad der skal gives fuldmagt til.
Når den digitale fuldmagt er oprettet, kan fuldmagtshaver bruge sit eget NemID eller MitID i selvbetjeningsløsningerne, når der skal handles på fuldmagtsgivers vegne.
Med den digitale fuldmagt kan man hjælpe en pårørende med digitale opgaver som at melde flytning, søge boligstøtte og se pensionsoplysninger og udvalgte sundhedsinformationer på sundhed.dk.